3

Hemmagjord vegankorv med potatismos

Jag utgick från det här receptet, men ändrade lite, lite grann.
Smaken på korven blir ganska mild, så om man vill ha den lite starkare kan man tillsätta lite chilipulver, pressad vitlök eller något annat starkt.
 
Ingredienser:
 
Korv: (ca 8-10 varmkorvar eller 15-20 prinskorvar)
 
500g naturell, fast tofu
2 tsk kikkoman tamarisoya
2 tsk paprikapulver
1 tsk lökpulver
½ msk vitlöksspulver
1 tsk salt
1 tsk timjan
1 tsk svartpeppar
1 dl rent havremjöl
2 msk potatismjöl
2 msk rismjöl
 
Havremjöl
Margarin
 
Potatismos:
 
1100g oskalade potatisar
1½ msk margarin (mjölkfritt)
1½-2 dl havremjölk
Muskot
Salt
Peppar
Persilja
 
Gör såhär:
 
Korv:
 
Mixa tofu, soya och kryddor.
Tillsätt mjöler och mixa till en fast massa.
Lägg upp degen på ett lätt, lätt mjölat bakbord.
Dela upp degen på 8-10 lika stora bitar om du ska göra varmkorv och 15-20 bitar om du ska göra prinskorv.
Rulla varje degklump till en korv, bestäm själv längd och tjocklek
Rulla in varje korv i aluminiumfolie  genom att lägga de länst ner på ett folieark och trycka till i ändarna hela tiden medans du rullar in korven i folien.
Koka korvarna i 20 minuter.
Ta försiktigt ut korvarna ur folien och låt de ligga en stund och torka, vänd på dem efter ett tag så att de torkar på alla sidorna.
Stek korvarna i lite margarin i en stekpanna på medelvärme, ca 8-9 av 12.
Ställ in dem i kylen och låt dem ligga där i några timmar, gärna över natten.
Innan servering: Stek dem på medelvärme så att de blir varma och lägg upp dem på ett fat.
 
Potatismos:
 
Skala potatisarna och skär dem i mindre bitar.
Koka dem tills de är helt mjuka, ca 15-20 min.
Häll bort vattnet genom ett durkslag.
Lägg ner en klick margarin i kastrullen och mosa potatisbitarna med hjälp av en potatisstamp.
Rör ner mjölk till önskad konsistens.
Smaka av med salt, peppar, muskot och persilja.
Servera.
1 Helene:

Spännande att laga egen korv!

Svar: Och riktigt gott!
Pär Sparresäter

2 Maria P:

Vilket bra, och relativt enkelt, recept! Jag är veggo jag med och jag gillar att göra saker från grunden. Jag är inte glutenintolerant, men alla rena kolhydrater i gluten krånglar till magen på mig, så här kommer jag nog kika in ofta för att få tips på mat som jag faktiskt kan äta utan att tänka på hur det blir efteråt.

Kul med en så ung människa som redan har ett så brinnande intresse! Fortsätt så!

Svar: Ja, gluten är egentligen inte bra även om man inte har celiaki!Det finns mycket forskning som talar för det, som t.ex den här artikeln: http://karlhulten.se/vete-orsakar-lackande-tarm/
Pär Sparresäter

3 Maria P:

Hej igen!
Glömde fråga tidigare... Kan man gå igenom alla steg, fram till dess att korvarna ska vila i kylen, spara dem i det tillståndet, frysa in efter en natt och plocka fram när det är dags att servera? Tål de infrysning i den fasen?

M

Svar: Jag har inte testat själv, med det borde funka! Tina i kylskåp och stek innan servering.
Pär Sparresäter